Istoria de 100 de ani a fabricii
Elba incepe in anul 1921, la Timisoara, prin infiintarea firmei ”DURA”
care producea reperele pentru corpurile de iluminat. In perioada
comunista bateriile Elba erau nelipsite din casele romanilor, iar multe
dintre produsele fabricate aici erau exportate. Dupa anii ’90, Fabrica
Elba este salvata de catre firma Renault, ulterior fiind si privatizata.In Timisoara anului 1921 se punea prima caramida la constructia firmei ”DURA” ce avea sa fie punctul de plecare pentru viitoarea Fabrica Elba. Doi ani mai tarziu, apare firma ”Rudolf Kissling si Fiul” care in anul 1925 se va transforma in ”Lumina”- Fabrica Romana de Candelabre si Marfuri Metalice.
In perioada interbelica, din cauza crizei economice, cele doua firme ”DURA” si ”Lumina”au devenit ”Uzinele Dura”. In anul 1948, ”Uzinele Dura”se transforma sub denumirea de ELECTROBANAT. Dupa anii ’90, firma isi ia numele de S.C. ELBA S.A. Iar in anul 1997 se alatura unei firme olandeze (iluminat stradal) si devine Philips and Elba Street Lighting S.R.L. Din anul 2013 este cunoscuta ca fiind ELBA S.A.
Bateriile Elba, nelipsite din casele romanilor, in perioada comunista
Perioada comunista a fost cunoscuta pentru avantul industrializarii
masive si al exporturilor produselor fabricate in Romania. Fabrica din
Timisoara se afla si ea in topul firmelor care produceau, chiar daca, se
spune, ca Nicolae Ceausescu nu a vizitat aceasta fabrica pentru ca era
prea mica. La Fabrica Elba se produceau celebrele baterii destinate
lanternelor. Bateriile aveau o forma patrata si erau invelite intr-o
hartie rosie cu alb si albastru.De la baterii, la faruri si lampi auto, dar si corpuri de iluminat
Pe poarta fabricii, in anul 1952, ieseau primele faruri si lampi auto
destinate camioanelor si tractoarelor. In perioada 1956-1970, Fabrica
Elba din Timisoara a produs faruri si lampi pentru Dacia, iar in ’72, in
urma obtinerii ”licentei Cibie-Franta” devine producator pentru Dacia
1300. In perioada comunista, produsele fabricate la Elba: faruri, lampi
auto, corpuri de iluminat erau destinate atat romanilor cat si
exportului in Rusia, Cehoslovacia si Germania.Un nou inceput pentru Fabrica Elba
Timp de peste 60 de ani, Fabrica Elba din Timisoara a functionat pe
un teren de 7 hectare, langa Gara de Nord. Dar in anul 2006 a fost
gandit un nou proiect menit sa dezvolte productia. Fabrica a fost mutata
in cartierul Freidorf, unde exista Parcul Industrial si Tehnologic al
Primariei orasului. Proiectul a costat 25 de milioane de euro.
Investitia in noi utilaje, din ’95 pana in 2013, a mai costat firma alte
50 de milioane de euro.Conform publicatiei opiniatimisoarei, propietarii terenului, unde a functionat vechea Fabrica Elba, vor sa vanda pentru suma de 24 de milioane de euro. Terenul valoros, de peste 7 hectare este amplasat in centrul Timisoarei, fiind inconjurat de artere principale ale orasului. Noile schimbari fac parte si din viitorul Plan Urbanistic General al Timisoarei, se mai arata in opiniatimisoarei.ro.
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Lasa un comentariu