Stiri si informatii din Roamania si Romani de pretutindeni.
Faceți căutări pe acest blog
Fabrica Elba. 100 de ani de cand s-a facut lumina in Banat
Istoria de 100 de ani a fabricii
Elba incepe in anul 1921, la Timisoara, prin infiintarea firmei ”DURA”
care producea reperele pentru corpurile de iluminat. In perioada
comunista bateriile Elba erau nelipsite din casele romanilor, iar multe
dintre produsele fabricate aici erau exportate. Dupa anii ’90, Fabrica
Elba este salvata de catre firma Renault, ulterior fiind si privatizata.
In Timisoara anului 1921 se punea prima caramida la constructia
firmei ”DURA” ce avea sa fie punctul de plecare pentru viitoarea Fabrica
Elba. Doi ani mai tarziu, apare firma ”Rudolf Kissling si Fiul” care in
anul 1925 se va transforma in ”Lumina”- Fabrica Romana de Candelabre si
Marfuri Metalice.
In perioada interbelica, din cauza crizei economice, cele doua firme
”DURA” si ”Lumina”au devenit ”Uzinele Dura”. In anul 1948, ”Uzinele
Dura”se transforma sub denumirea de ELECTROBANAT. Dupa anii ’90, firma
isi ia numele de S.C. ELBA S.A. Iar in anul 1997 se alatura unei firme
olandeze (iluminat stradal) si devine Philips and Elba Street Lighting
S.R.L. Din anul 2013 este cunoscuta ca fiind ELBA S.A.
Bateriile Elba, nelipsite din casele romanilor, in perioada comunista
Perioada comunista a fost cunoscuta pentru avantul industrializarii
masive si al exporturilor produselor fabricate in Romania. Fabrica din
Timisoara se afla si ea in topul firmelor care produceau, chiar daca, se
spune, ca Nicolae Ceausescu nu a vizitat aceasta fabrica pentru ca era
prea mica. La Fabrica Elba se produceau celebrele baterii destinate
lanternelor. Bateriile aveau o forma patrata si erau invelite intr-o
hartie rosie cu alb si albastru.
Baterii Elba, Electrobanat. Sursa foto: malalt.wordpress.comMulti
romani si le amintesc datorita modului cum erau incercate pentru a
vedea daca sunt incarcate. Bornele bateriilor erau puse pe limba, si
daca acestea erau incarcate, lasau o senzatie de usturime. Folosite
adesea in lanternele fabricate tot la Timisoara, acestea aveau un
inconvenient, nu putea fi lasate in lanterna deoarece curgea acidul din
ele.
De la baterii, la faruri si lampi auto, dar si corpuri de iluminat
Pe poarta fabricii, in anul 1952, ieseau primele faruri si lampi auto
destinate camioanelor si tractoarelor. In perioada 1956-1970, Fabrica
Elba din Timisoara a produs faruri si lampi pentru Dacia, iar in ’72, in
urma obtinerii ”licentei Cibie-Franta” devine producator pentru Dacia
1300. In perioada comunista, produsele fabricate la Elba: faruri, lampi
auto, corpuri de iluminat erau destinate atat romanilor cat si
exportului in Rusia, Cehoslovacia si Germania. Istoria Elba. Sursa foto: mediafax.roDupa
anii ’90, rand pe rand, au inceput sa fie falimentate mai multe
intreprinderi din Romania, a disparut Tractorul Brasov, ARO, Fabrica 23
August si multe altele. Astfel ca, Fabrica Elba a intrat si ea in criza
economica, dar a fost salvata la timp de venirea in tara noastra a
grupului Renault. In fabrica se produceau acum faruri si stopuri pentru
Dacia Renault.
Un nou inceput pentru Fabrica Elba
Timp de peste 60 de ani, Fabrica Elba din Timisoara a functionat pe
un teren de 7 hectare, langa Gara de Nord. Dar in anul 2006 a fost
gandit un nou proiect menit sa dezvolte productia. Fabrica a fost mutata
in cartierul Freidorf, unde exista Parcul Industrial si Tehnologic al
Primariei orasului. Proiectul a costat 25 de milioane de euro.
Investitia in noi utilaje, din ’95 pana in 2013, a mai costat firma alte
50 de milioane de euro. Hala auto Elba. Sursa foto: mediafax.roOdata
cu noile directive ale UE privind folosirea becurilor economice,
Fabrica Elba s-a adaptat, iar acum produce corpuri de iluminat
fluorescente si LED. Fabrica a montat in Timisoara becuri LED, iar
cladirile importante din tara beneficiaza si ele de lumina marca ELBA.
Conform publicatiei opiniatimisoarei, propietarii terenului, unde a
functionat vechea Fabrica Elba, vor sa vanda pentru suma de 24 de
milioane de euro. Terenul valoros, de peste 7 hectare este amplasat in
centrul Timisoarei, fiind inconjurat de artere principale ale orasului.
Noile schimbari fac parte si din viitorul Plan Urbanistic General al
Timisoarei, se mai arata in opiniatimisoarei.ro.
Fostul Eurotrasporti actualul Mesaroli. După o perioadă lungă în care am lucrat la o altă firmă italiană pe 2100€ lejer ma mâncat ca pe maimuță să merg la 2700€ pe lună ,am primit o recomandare de la un coleg să mă angajez la Mesaroli că se plătește mai bine și camioanele sunt bune din punct de vedere tehnic și igienic, într-adevăr nimic de reproșat! Am discutat la telefon cu Zjeliko salariul și perioada de lucru , am întrebat dacă se lucrează la program, dacă sunt probleme cu plățile pentru parcări având în vedere că se lucrează 90% pe Anglia, a răspuns pozitiv la toate întrebările mele, am plecat plecat liniștit se acasă către Verona bineînțeles drumul plătit de mine că la angajare nu decontează. Prima zi la firmă am fost testat de un angajat ce se ocupă de parcul de camioane pe nume Dusan. Am condus pe străzile din Trevenzuolo, am băgat la rampă, am cuplat/decupat , am învățat cum se lucrează cu FlottaWeb-ul, am arătat de ce sunt în stare , mi-a explicat să merg cât mai eco...
Parlamentul de la Caracas, controlat de opoziţie, a acuzat regimul preşedintelui socialist Nicolas Maduro de încercarea de a scoate din ţară şi a trimite în Rusia rezervele de aur ale Venezuelei. Informația apare într-o postare făcută pe contul Twitter al Legislativului venezuelean de către deputatul Jose Guerra, citat de portalul rusesc Lenta.ru, Deputatul venezuelean Jose Guerra, de profesie economist, care a lucrat mult timp la Banca Centrală a Venezuelei, a explicat că instituţia financiară este autorizată să efectueze tranzacţii cu aur, dar “poporul trebuie să ştie ce fel de tranzacţie intenţionează să facă banca şi dacă aceasta este convenabilă pentru ţară”. Publicaţia “Novaia Gazeta” a informat anterior că, la 28 ianuarie, un Boeing 777 al companiei ruse Nordwind Airlines a decolat din Moscova cu destinaţia Caracas fără pasageri la bord. Purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a negat acuzaţiile formulate de deputatul Jose Guerra că Moscova ar...
Veniturile generate de iPhone au scăzut în primul trimestru al anului cu 15%, fapt care a determinat Apple să-şi regândească strategia de preţ, cel puţin în unele ţări. Şeful companiei Tim Cook a remarcat că puterea dolarului american, în concordanţă cu scăderea altor monede, a făcut ca iPhone-ul să fie mai scump în anumite ţări. De aceea, Apple va analiza acest fenomen şi va reduce preţurile punctual pentru unele ţări. Pe fondul unei scăderi neobişnuite a vânzărilor de telefoane iPhone la finele lui 2018, în special în China, Apple a încercat marţi să îi convingă pe investitori că are şi alte motoare de creştere pentru viitor, precum serviciile de plăţi sau cele de streaming, informează AFP. Aşa cum a prevenit grupul american încă de la începutul lunii, cifra sa de afaceri pe ultimele trei luni ale anului trecut a scăzut cu 15%, până la 52 miliarde dolari, potrivit Agerpres . În plus, profitul net a scăzut cu 0,5%, până la 20 de miliarde de dolari, o noutate în co...
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Lasa un comentariu