Treceți la conținutul principal

Spiritualitate


Interviu cu Bartolomeu Anania (+), emisiunea „Profesioniștii”


Sursa: YouTube


Interviu despre frumusețe – Pr. Pantelimon, Mănăstirea Oașa



„Frumusețea va mântui lumea”, scria odinioară Dostoievski în romanul Idiotul, schițând portretul unei utopii estetice la care suntem chemați să medităm cu toții. Frumosul, vrem, nu vrem, este un reper axiologic al existenței fiecăruia, atât în această viață, cât și în veșnicia ce ne stă în față. Despre abisala nevoie de frumos și despre cultivarea lui în noi și împrejurul nostru, ne-a vorbit părintele Pantelimon Șușnea de la Mănăstirea Oașa, absolvent de Belle Arte, pictor de icoane şi fotograf.
Părinte, ce este frumosul și care-i legătura lui cu fericirea?
Interviu despre frumuseÈ›e – Pr. Pantelimon, Mănăstirea OaÈ™aExistă o frumusețe absolută a lui Dumnezeu și o frumusețe subiectivă a omului, care este și relativă. Cât despre frumusețea lui Dumnezeu, noi, vorbind cu Dumnezeu, Îi spunem în psalmul de la Vecernie: „întru strălucire și în mare podoabă Te-ai îmbrăcat” (Ps. 103, 2). Psalmul de la Vecernie este un psalm care laudă creația lui Dumnezeu și pe Dumnezeu în creație și prin creație. Strălucirea se referă exact la slava lui Dumnezeu, și podoaba exact la frumusețe, căci acesta este rostul podoabei, de a înfrumuseța. Putem spune că frumusețea este veșmântul iubirii lui Dumnezeu, căci Dumnezeu este iubire. Aceasta este frumusețea absolută. În planul subiectiv, în planul percepției frumosului, pentru că problema se pune la nivelul percepției frumosului, aici lucrurile pot fi amestecate sau confuze.
Omul poate să perceapă din frumosul care există în creație și din frumusețea lui Dumnezeu numai în funcție de câtă frumusețe a adunat în el, de câtă frumusețe și-a însușit, și-a împropriat. Omul recunoaște cumva acea frumusețe care corespunde cu frumusețea din el. Atunci când vorbim despre percepția frumosului nu vorbim despre frumos, ci despre cât poate omul să perceapă din frumos. Cât percepe omul din frumos spune totul despre el. Câtă frumusețe percepi arată câtă frumusețe ai în tine. Genul de frumusețe pe care îl percepi spune foarte mult despre tine, spune ce fel de om ești. Există sintagma: „gusturile nu se discută”. Gusturile nu se discută, dar spun foarte multe despre om.
Omul trebuie să aibă în vedere frumusețea. Este o responsabilitate a fiecăruia dintre noi. Ține de devenirea noastră spirituală și de scopul nostru. Scopul nostru este fericirea. Fericirea vine prin frumos. Însă, de multe ori pot să se creeze confuzii. De exemplu, plăcerile sunt corespondentul frumuseții în planul simțurilor. Plăcerile sunt cele care îl atrag pe om. Ele sunt o oglindire a frumosului în planul simțurilor. Nu este fără rost acest lucru. Nu înseamnă că dacă percepi frumosul în planul simțurilor este un păcat, pentru că Dumnezeu a făcut lumea frumoasă pentru simțuri. Însă, scopul este acela de a-L întâlni pe Dumnezeu în darul Lui, de a te întâlni cu Dumnezeu în creație, care este darul lui Dumnezeu pentru om.
Cum putem discerne? Când suntem în confuzie și când descoperim și putem trăi cu adevărat frumosul?
Este vorba despre a-ți sensibiliza, de a-ți educa percepția frumosului. Atunci când privești o persoană, ceea ce vezi în persoana respectivă reflectă starea ta. Dacă privești numai frumusețea fizică, înseamnă că ești trupesc în gândire. Dacă pe lângă frumusețea fizică ai în vedere și frumusețea minții, frumusețea intelectuală, înseamnă că tu recunoști în celălalt ceva ce porți în tine. Dacă pe lângă aceasta recunoști și o frumusețe etică, o frumusețe morală, înseamnă că iarăși vezi în celălalt ceea ce ai și tu în tine. Și dacă vezi și frumusețea duhovnicească, atunci înseamnă că poți s-o percepi doar dacă tu la rândul tău îți lucrezi virtuțile. Frumu­sețea de fapt o recunoști, te vezi și pe tine în celălalt. La fel, dacă ajungi la o spiritualizare a vieții, tu poți să descoperi frumusețe în celălalt de care celălalt nu este conștient, și poți să-l faci conștient de ceea ce are el, poți să-l ajuți să-și lucreze calitățile lui. Cu frumusețea este ca și cu adevărul. Există adevărul absolut, al lui Dumnezeu, dar se pune problema în ce măsură omul poate să accepte acest adevăr, pentru că de multe ori omul alege să trăiască în minciună. Și în planul frumuseții poate să existe foarte multă minciună. În general, frumosul nu se limitează doar la latura estetică. O include, dar nu o epuizează.
Este necesar ca frumosul să fie pătruns și de adevăr, adică să fie pătruns și de sens. O frumusețe fără un sens cuprinzător, fără un înțeles, este o frumusețe nedesăvârșită. Abia când lucrurile capătă un sens, o coerență, împletindu-se cu sensul vieții noastre și cu sensul mai larg al lui Dumnezeu, abia atunci frumosul începe să fie deplin. Ca să exemplific: în Tradiție, tot ce era frumos sau estetic era pătruns și de semnificație. Dacă este să privim portul românesc, el nu avea doar o funcție estetică. Cu simbolistica pe care o cuprindea în sine, el reflecta demnitatea omului ca împărat al creației. Frumusețea veșmântului făcea referire la veșmântul de slavă pe care l-a avut Adam în Rai, făcea referire la haina de nuntă a celor care au intrat la nunta fiului de împărat. Cel care nu avea această haină de nuntă a fost alungat afară. Vedem că nu se avea în vedere un estetism care să satisfacă nevoia frumosului în planul simțurilor, ci era un frumos care avea un caracter simbolic și făcea legătura cu planul nevăzut al vieții, adică nu era un frumos de care să te bucuri egoist, ci era un frumos care cuprindea și o anumită responsabilitate.
Arta ne poate sensibiliza pentru a descoperi frumosul?
Arta este absolut necesară în viața omului, și aici mă refer inclusiv la arta vieții, la frumosul din viață. Gândirea modernă este o gândire iconoclastă, o gândire care nu mai are în vedere atât de mult frumosul, cât are în vedere pragmatismul, eficiența, utilitarismul. Uitați-vă de exemplu la perioada comunistă, care este o perioadă atee, o perioadă cenușie, foarte inestetică. Oamenii priveau lucrurile din punct de vedere strict pragmatic, utilitarist. Frumusețea nu face parte din prioritățile unei gândiri utilitariste. Dar acest pragmatism, acest utilitarism al vieții a sărăcit foarte mult viața oamenilor și relația oamenilor. Oamenii tind să introducă pragmatismul și utilitarismul în relație. A devenit un tipar de gândire al omului modern: nu este pragmatic să oferi flori soției. Este pragmatic atunci când vrei s-o cucerești, dar după ce ai cucerit-o nu mai este pragmatic, este o cheltuială, nu se justifică… Nu este pragmatic să-ți alegi cuvintele, gesturile, să-ți alegi comportamentul, să-ți înfrumusețezi comportamentul… Din cauza acestei perspective s-a sărăcit foarte mult viața oamenilor și s-a banalizat, pentru că a fost eliminat frumosul.
Cum putem să readucem frumosul în viețile noastre odată ce a fost exclus?
Trebuie făcut efort, iar Biserica este îndrumătoare în această căutare a frumosului. Biserica, și Tradiția noastră ne vorbesc despre necesitatea frumosului în viața noastră, pentru că ceea ce-l face pe om cu adevărat fericit sunt relațiile frumoase, relațiile fericitoare. Pentru a ajunge la aceste relații frumoase trebuie să înveți să pierzi, adică trebuie să ieși din logica câștigului și din logica utilitarismului.
Foarte importantă este lucrarea de despătimire a omului pentru că, dacă tu te condamni să trăiești o existență doar la nivelul simțurilor, acela va fi nivelul tău de percepție a frumosului, va fi strict frumosul care se adresează simțurilor. Pentru a putea percepe mai mult, trebuie să se domolească un pic simțurile. Din această perspectivă, postul chiar este o cale care, prin niște restricții, descoperă un univers întreg. Sunt niște restricții care te dezmărginesc. Este un paradox al credinței. Sunt niște limitări care te dezlimitează, te dezmărginesc, adică fac posibilă și percepția Împărăției cerurilor. Noi nu suntem condamnați la o percepție limitată. Aceste limite se depășesc prin lucrare, printr-o viziune spirituală asupra vieții.
Dacă nu ai relații frumoase, ai nevoie de lucruri. Oamenii care trăiesc într-o banalitate a relațiilor caută să se înconjoare de lucruri, caută cumva să compenseze lipsa de profunzime. Atunci când te odihnești într-o relație frumoasă uiți de tot, nu-ți mai trebuie nimic. Faptul că în ziua de astăzi ne trebuie atâta materie reflectă tocmai această sărăcie sufletească a noastră.




Conferinta Video – Pr. Constantin Necula (întrebări și răspunsuri)

Biografia Sfântului Siluan Athonitul – documentar video (2017)

Biografia Sfântului Siluan Athonitul – documentar video (2017)„Monahul”, un documentar rusesc nou (2017) despre Sfântul Siluan Athonitul



Pentru subtitrare în limba română, selectați „Română” din meniul din dreapta, jos, al video-ului.
Sursa: YouTube

Farmecul discret al Crăciunului – între frenezie și taină

Decembrie. Pregătiri istovitoare pentru împlinirea protocolului gastronomic, frenezia cumpărăturilor, urări de sezon deshidratate de înţelesuri. Un Crăciun travestit într-o industrie a simulacrelor, o sărbătorire cu semnificaţii diluate, o plonjare în consumism ca substitut de viaţă sufletească, o expatriere interioară.
Farmecul discret al Crăciunului – între frenezie È™i tainăPe de altă parte, Crăciunul care ne invită la trezirea din somnolenţa lăuntrică. (Re)descoperim semnificaţii şi sensuri: minunea Întrupării – mai mare chiar decât  miracolul Învierii: Dumnezeul cel necuprins şi nevăzut se face Om. Întruparea – revărsare a lui Dumnezeu în afara Lui Însuşi (Nicolae Cabasila). „Taina cea din veac ascunsă şi de îngeri neştiută” se descoperă acum prin Fecioara Maria.
Dumnezeu nu ne mântuie de la distanţă – trimiţând un ambasador pe pământ, ci coboară El Însuşi din slava cerească. Aici e miezul sărbătoririi Crăciunului. Dacă bunăoară protopărinţii noştri se înstrăinaseră de Izvorul Vieţii, acum Hristos (noul Adam) se face Om prin Fecioara Maria (noua Evă) ca să desfiinţeze asuprirea morţii cuibărite în ţesătura firii noastre şi ca să ne îndumnezeiască.
În acest sens, toată scena Întrupării e încărcată de semnificaţii: Bethleemul (în traducere – „Casa Pâinii”), îl primeşte pe Cel ce este Pâinea Vieţii. Hristos se naşte într-o iesle unde se adapă vitele preînchipuind că El însuşi a venit să ni se ofere ca Hrana cea spre fiinţă. Ieslea devine astfel altarul omenirii; prefigurare a Golgotei dar şi potir al Pâinii care se pogoară din cer spre a se frânge în Euharistie.
Dăruind un mieluşel Pruncului, păstorii anticipează prin gestul lor jertfa Mielului lui Dumnezeu pentru păcatele noastre. Magii cei învăţați, păstorind stelele cerului, sosesc să-I aducă lui Hristos aur – ca unui împărat, smirnă – ca unui profet şi tămâie – ca unui Mare Preot. Darurile acestea sunt totodată vocaţii pe care noi înşine suntem chemaţi să le întrupăm. Se cuvine să devenim împăraţi peste patimi, profeţi – vestindu-L pe Hristos contemporanilor, preoţi – trăind în spirit de jertfă pentru semenii noştri. Începând cu Naşterea Domnului, fiecare prunc care păşeşte pragul lumii e un împărat, profet şi preot în miniatură.
Din păcate pierdem adesea semnificaţia acestor lucruri şi ne surprindem apoi jefuiţi de bucuria sărbătorii. Se întâmplă aşa pentru că nu ştim să deosebim esenţialul de accesoriu. Nu-L mai considerăm pe Hristos subiectul principal al Crăciunului, ci preferăm să naştem sărbătoarea după propriile noastre viziuni înguste; ne ocupăm cetatea inimii cu oaspeţi zgomotoşi, silindu-l pe Hristos, asemeni locuitorilor din Bethleem, să se nască dincolo de noi, lângă noi şi nu întru noi.
Dacă până acum l-am imitat mai mult pe hangiul din Bethleem care nu l-a găzduit pe Hristos în casa lui pentru că nu mai avea loc şi, oricum, Iisus nu i-a părut o „afacere profitabilă”, s-ar cuveni pesemne ca anul acesta să semănăm păstorilor şi magilor. Ei l-au găsit pe Hristos pentru că Îl aşteptau cu inimi curate şi cu sufletele ciulite dincolo de zgomotele de fond ale timpului lor.
Dumnezeu se pregăteşte să ne colinde iarăşi fiinţele. Se apropie timpul ca Cerul să-L nască pe Hristos nu numai pentru noi ci şi întru noi. Îi vom deschide poarta împărăţiei cerurilor cea din lăuntrul nostru? De răspunsul fiecăruia în parte depinde cât de mult sau puţin ne vom împărtăşi din farmecul discret al Crăciunului.
Daniel Chira

Interviu Video despre Sfintele Pasti – cu Bogdan Tătaru-Cazaban

Interviu Video despre Sfintele Pasti – cu Bogdan Tătaru-CazabanInvitat: domnul Bogdan Tătaru-Cazaban, istoric al religiilor și doctrinelor filosofice. Fost consilier de stat (intre 2006-2010) pe probleme de cultură și culte la Departamentul pentru Relația cu Autoritățile Publice și Societatea Civilă al Administrației Prezidențiale.
La 28 iulie 2010 a fost acreditat ca ambasador extraordinar și plenipotențiar al României pe lângă Sfântul Scaun, prezentând scrisorile de acreditare Papei Benedict al XVI-lea în data de 21 octombrie 2010.
În decembrie 2010 a fost de asemenea acreditat ca ambasador al României pe lângă Ordinul Suveran Militar de Malta. Și-a încheiat misiunea diplomatică la data de 10 august 2016. În prezent este membru al Institutului de istorie a religiilor (Academia Română).
Realizatorul interviului: Irina Hasnaș
Sursa: Radio Clasic

Postări populare de pe acest blog

Vrei sa lucrezi pentru Masaroli? Citește mai întâi sa te angajezi și apoi mai gândește-te!

Fostul Eurotrasporti actualul Mesaroli. După o perioadă lungă în care am lucrat la o altă firmă italiană pe 2100€ lejer ma mâncat ca pe maimuță să merg la 2700€ pe lună ,am primit o recomandare de la un coleg să mă angajez la Mesaroli că se plătește mai bine și camioanele sunt bune din punct de vedere tehnic și igienic, într-adevăr nimic de reproșat! Am discutat la telefon cu Zjeliko salariul și perioada de lucru , am întrebat dacă se lucrează la program, dacă sunt probleme cu plățile pentru parcări având în vedere că se lucrează 90% pe Anglia, a răspuns pozitiv la toate întrebările mele, am plecat plecat liniștit se acasă către Verona bineînțeles drumul plătit de mine că la angajare nu decontează. Prima zi la firmă am fost testat de un angajat ce se ocupă de parcul de camioane pe nume Dusan. Am condus pe străzile din Trevenzuolo, am băgat la rampă, am cuplat/decupat , am învățat cum se lucrează cu FlottaWeb-ul, am arătat de ce sunt în stare , mi-a explicat să merg cât mai eco

Motivatie, idealuri si conceptii fundamentale de viata!

Piramida nevoilor umane – de Abraham Maslow Succesul se invata! – capitolul unsprezece Motivatie, idealuri si conceptii fundamentale de viata! MOTTO: “ O motivatie corecta este mai puternica decat forta! “ I.    Oamenii sunt fiinte deosebit de complexe, imposibil de redus la formule astrologice, gematrice sau de alt fel. Daca-i studiem, nu se poate sa nu ne mire marea varietate de raspunsuri ale acestora la diversi stimuli materiali sau spirituali. De exemplu, o fata frumoasa care trece pe strada determina un baiat sa intoarca capul dupa ea. De ce? In acelasi timp, un altul trece pe langa ea total nepasator. De ce? Si un alt exemplu.Un om ofera o suma de bani la doi adolescenti, sa-i taie o gramada de lemne. Unul ridica din umeri si pleaca. Celalalt executa incantat sarcina. De ce aceasta deosebire? Motivatia ne raspunde la astfel de intrebari, fapt pentru care a intrat in limbajul uzual, sub diferite forme: Ce motiv a avut sa faca cutare lucru? De ce nu

Italia: salariile neplătite și modalitățile de recuperare a banilor datorați de către angajator

Am văzut și auzit cu toții, din păcate, de când suntem în Italia, multe cazuri de neplată a salariului. Ceea ce nu am văzut, sau, nu ni s-a adus la cunoștință multora dintre noi, este modalitatea de a recupera salariile neplătite și pașii de urmat în aceste cazuri, mulți renunțând sau pierzând chiar și mii de euro, neștiind ce se poate face sau fiind foarte pesimiști în această privință. ATENȚIE: Dacă nu se ia nici o măsură pentru a recupera salariile datorate de angajator în timp de 5 ani, datoria se prescrie, angajatul sau fostul angajat nemaiavând dreptul sau posibilitatea de a recupera banii. În primul rând, în caz de întârziere a plății salariului,  angajatul trebuie să refuze semnarea oricărui document sau ”busta paga”  care ar putea confirma plata salariului neprimit de la angajator. În alternativă, pentru a obține o probă validă că salariul nu a fost plătit, e de ajuns să scrieți pe ”busta paga” următoarele cuvinte:  ”per ricevuta e presa visione”  și să vă puneți semnătu