Treceți la conținutul principal

Autoturism înmatriculat în România – pe șoselele din UK

„Sunt în tranzit prin Anglia cu mașina tatălui meu și am fost oprit de poliție…”,  „Am trimis o mașină înmatriculată în România băiatului meu care este student în Anglia…”, „Dacă ai NINO, nici nu ai dreptul să circuli cu o mașină înmatriculată în România…”, „Dacă te afli la volanul unui autoturism neînmatriculat în Marea Britanie, proprietarul mașinii trebuie să se afle obligatoriu lângă șofer în momentul unui control. În caz contrar, se ajunge la confiscarea autovehiculului…”
Autoturism înmatriculat în România – pe È™oselele din UKPe scurt și la obiect, acestea sunt doar câteva dintre grijile pe care le au românii care conduc pe drumurile din Marea Britanie mașini… cu volanul pe stânga, înmatriculate în România. De ce? Restricțiile pentru autoturismele străine sunt la tot pasul, iar concluzia multora este că e mai multă bătaie de cap decât și-ar fi imaginat.
Detalii, povești, experiențe și păreri ale românilor care fie s-au „ciocnit” cu astfel de situații, fie le-au privit pur și simplu de pe margine, le puteți citi în reportajul acestei săptămâni!
„Păcăleala” cu volanul pe stânga
Mașinile cu numere de România par să circule nestingherite printre vehiculele cu volan pe dreapta din Regatul Unit. Dar șoferii acestora nu sunt deloc lipsiți de griji… Numeroși români conduc pe șoselele din Marea Britanie autoturismele lor din țara natală doar pentru a evita taxele costisitoare pe care le presupune folosirea unui vehicul în Regatul Unit. În realitate însă, problemele nu se împuținează, ci dimpotrivă, se înmulțesc pentru cei care încearcă o astfel de „manevră”…
O serie de articole apărute în publicațiile de presă scrisă din Marea Britanie își informau cititorii despre modalitatea prin care est-europenii stabiliți în Regatul Unit își folosesc autovehiculele înmatriculate în țările lor de origine, doar pentru a nu plăti bani mai mulți statului britanic. Mai exact, aceștia își înmatriculează mașina acasă, acolo își fac și asigurarea și apoi vin în Marea Britanie. Apoi, pentru că o mașină cu număr străin nu poate circula mai mult de șase luni în Marea Britanie, șoferii din răsăritul continentului european trec frontiera Marii Britanii deplasându-se în Franța cu mașina, o dată la șase luni. Astfel, ei ocolesc legea britanică prin care se reglementează că o mașină înmatriculată în afara țării nu poate fi folosită mai mult de jumătate de an în regat, pe parcursul a douăsprezece luni calendaristice. Polițiștii britanici se plâng că, în acest fel, șoferii cu numere străine nu plătesc amenzile sau taxele de trafic și parcare.
Polițiștii britanici știu
„Imigranții est-europeni au inventat o șmecherie care le permite să conducă fără asigurare în Marea Britanie”, titra Daily Mail într-un articol apărut în paginile cotidianului încă din anul 2011. Autorii materialului atrăgeau atenția că, în conformitate cu legea din UK, o mașină cu numere străine poate circula în UK maxim șase luni într-un an. Peste această perioadă, mașina trebuie înregistrată și asigurată în Marea Britanie. Dar românii, ca și alți est-europeni, ies cu mașina odată la șase luni până în Franța, la Calais ori în alte porturi, și dacă sunt opriți în trafic, arată tichetul de îmbarcare pe feribot de la întoarcere, cu data ultimei intrări, ca „falsă dovadă” a faptului că ei și-au adus recent mașina din țara lor de origine.
Această înșelătorie este cunoscută de oamenii legii și ar putea fi demascată de anchete detaliate, însă șoferii profită de faptul că verificările asigurărilor la autoritățile străine și la asiguratori sunt dificile, iau mult timp și sunt costisitoare, astfel că ofițerii rar le urmăresc, scriu cei de la Daily Mail.
Circa 30.000 de cereri de despăgubire pe an implică șoferi neasigurați, mulți dintre ei cu mașini înregistrate în străinătate. Iar costul asigurărilor pentru mașini a crescut cu 40% în ultimii ani, ducând la o amplificare a fraudelor. Conform statisticilor, unul din zece șoferi din Londra nu are asigurare.
Numeroși români preferă în prezent să conducă autovehiculele proprii cu volanul pe stânga, înmatriculate în România, pe șoselele din Marea Britanie. Ei evită astfel plățile costisitoare pe care ar trebui să le facă dacă ar înmatricula autoturismul în această țară, profitând de lacunele normative existente în regat în acest domeniu.
Metoda est-europeană
Un ofițer de poliție din Kent, care a cerut să i se păstreze anonimatul, a spus jurnaliștilor de la Daily Mail că polițiștii britanici iau ca pe o glumă faptul că „de câte ori o mașină est-europeană este verificată, șoferul scoate un tichet de îmbarcare din torpedo. Noi știm ce fac, însă putem alege ca fie să folosim ore la rând sau zile pentru a construi un caz împotriva lor, fie să folosim timpul pentru infracțiuni mult mai serioase”, a admis polițistul britanic.
Cazul a fost amplu dezbătut în presă. „Noua înșelătorie a imigranților cu asigurările auto, imigranții est-europeni păcălesc poliția”, „Înșelătoria care le permite imigranților est-europeni să conducă fără asigurare se extinde în Marea Britanie”, „Șoferii străini folosesc înșelătoria excursiei de o zi pentru asigurarea auto” sau „Est-europenii au inventat o escrocherie care le permite să conducă pe străzile din Marea Britanie fără asigurare auto”, au fost câteva din titlurile apărute în ziarele britanice cunoscute în urmă cu câțiva ani.
Evening Standard scria că șoferii străini se folosesc de subterfugii pentru a plăti numai 100 de lire sterline pe asigurare. Mii de șoferi străini din Londra exploatează o deficiență a legii, arăta Evening Standard, pentru a evita costurile piperate ale asigurărilor pentru mașini, cât și taxele pentru parcare și circulație în zonele cu trafic intens.
„O investigație arată că tot mai mulți est-europeni își înregistrează și asigură mașinile în România, unde polița poate costa chiar și numai 100 de lire sterline anual. Acești șoferi evită, de asemenea, plata amenzilor pentru infracțiuni rutiere, Transport for London (TfL) nefiind în măsură să-i identifice”, scria același cotidian londonez.
„Este un lucru trist faptul că șoferii din estul Europei riscă pentru că nu-și pot permite asigurările. O mulțime de oameni prezintă aceste certificate de asigurare poloneze sau slovace știind foarte bine că nu le vom putea verifica, întrucât nu avem contacte cu Polonia sau Slovacia în ce privește companiile de asigurări. Cererile de despăgubire pot întâmpina multe probleme în cazul unor asemenea polițe străine – amenzile pentru parcare și pentru circulație în zonele aglomerate fără plata taxelor sunt, de asemenea, ignorate deseori.” – Ofițerul de poliție Ben Redpath de la Poliția din Kent, citat de Evening Standard
Un șofer a recunoscut
Detaliile modului în care se pot evita costurile mari ale asigurărilor auto din Marea Britanie au fost dezvăluite chiar de un șofer est-european într-o emisiune transmisă de BBC1 Inside Out London. În emisiune a fost prezentat Alex Dettmar, în vârstă de 30 de ani, care lucra la o firmă de mobilă și trăia în cartierul Brent Cross din Londra. Acesta a recunoscut că merge la Calais de două ori pe an ca să pară că s-a dus acasă.
„Sunt șocat de prețul asigurărilor din Marea Britanie, gândiți-vă că este de șapte ori mai ieftin să o asigur acasă. Și ce-am făcut? Mi-am înregistrat mașina în România și o folosesc cu numere de înmatriculare românești”, a spus Alex.
Acesta conducea cu asigurarea românească de 100 de lire sterline pe an și cu numere de înmatriculare românești, economisind peste £700. Însă acest lucru era legal numai timp de șase luni. În consecință, Alex a declarat că își duce de două ori pe an mașina în excursie de o zi la Calais. „Singurul motiv al călătoriei este scoaterea mașinii din țară. Nu contează pentru cât timp”, a mai spus Dettmar.
„Dacă ai asigurarea obligatorie RCA (Răspunderea Civilă Auto – n.r.) și ITP-ul (Inspecția Tehnică Periodică – n.r.) la zi (și, opțional, asigurare CASCO), nu mai trebuie să plătești nimic în UK.” – Postare pe un forum de discuții al românilor din UK
A început „vânătoarea” mașinilor neînmatriculate în Marea Britanie
Poliția, DVLA și autoritatea fiscală HMRC și-au unit forțele pentru a-i depista pe șoferii care conduc ilegal pe șoselele regatului autovehicule neînmatriculate în Marea Britanie, se avertizează într-un articol publicat la începutul acestui an pe website-ul Driver and Vehicle Licensing Agency (DVLA).
Se confiscă…
Polițiștii din Marea Britanie au dreptul să treacă la confiscarea imediată a autoturismelor neînmatriculate în Regatul Unit, informează un articol publicat în 30 ianuarie pe website-ul insidedvla.blog.gov.uk. Oamenii legii pot lua astfel de măsuri pe baza unei delegări de competențe din partea celor de la DVLA, dacă au dovezi că autovehiculele în cauză sunt folosite ilegal pe teritoriul britanic, respectiv că posesorii lor nu au plătit taxele cuvenite către stat.
Noua metodologie de acțiune a fost pusă în aplicare ca urmare a unui efort comun de colaborare între agenția britanică pentru licențierea autoturismelor și a conducătorilor auto DVLA, administrația fiscală Her Majesty Revenue & Customs (HMRC) și forțele de poliție din Marea Britanie.
Autoritățile au decis că au nevoie de un mod diferit de intervenție în urma îngrijorărilor crescânde exprimate cu privire la numărul tot mai mare de mașini înmatriculate în afara granițelor regatului care circulă ilegal pe șoselele țării. Conform legii importurilor temporare, un autoturism care nu are numere de înmatriculare britanice nu poate fi folosit în Regatul Unit peste limita legală reglementată la șase luni pe parcursul unui an.
„Continuăm să colaborăm cu Poliția, inspectorii HMRC și cu celelalte agenții guvernamentale pentru a identifica cât mai multe dintre autovehiculele înmatriculate în alte state care circulă ilegal în Marea Britanie. (…) Proiectul pilot pe care l-am inițiat la sfârșitul anului trecut va fi îmbunătățit și extins la nivelul întregii țări.” Sursa: insidedvla.blog.gov.uk
Echipaj mixt de intervenție
O echipă mixtă de intervenție, formată din reprezentanți ai DVLA, ai biroului de asigurări auto Motor Insurance Bureau, ai biroului de protecție a frontierelor UK Border Force, din Ministerul Transporturilor și ofițeri de poliție a fost constituită încă din luna septembrie a anului 2013. Acestora li s-au alăturat cei de la HMRC la începutul lui 2014. Scopul acestei asocieri era demararea unui proiect pilot de colaborare pentru depistarea șoferilor care conduc ilegal autoturisme neînmatriculate în Marea Britanie pe teritoriul regatului.
Polițiștii pot astfel depista autovehiculele folosite peste termenul legal de șase luni într-un an, utilizând un sistem automat de identificare a numerelor de înmatriculare auto (ANPR) și pe baza datelor suplimentare despre persoanele care sunt conducători auto furnizate de HMRC.
Autoturismele identificate ca fiind folosite ilegal urmează a fi confiscate. Vehiculele ridicate vor putea fi recuperate doar după plata unei taxe pentru restituirea acestuia, plus a unei garanții în valoare de 260 de lire sterline, rezultă din același articol apărut pe website-ul DVLA.
Mașinile care au fost astfel depistate vor mai putea fi conduse în Marea Britanie doar după ce proprietarii acestora le vor înmatricula în Regatul Unit și vor achita toate taxele aferente.
Garanția în valoare de 260 de lire sterline va putea fi recuperată în termen de 56 de zile după ce autovehiculul a fost înmatriculat în conformitate cu legile în vigoare pe teritoriul britanic.
„Orice vehicul, indiferent de unde este înregistrat, care este identificat într-o zonă cu tarifare pentru trafic intens fără un tichet valid de plată a taxei, reducere sau scutire, poate face subiectul unei sancțiuni. TfL urmărește sancțiunile pentru vehiculele înregistrate în străinătate.
Recuperarea sancțiunilor neplătite pentru vehicule înregistrate în anumite țări poate fi problematică. TfL face tot posibilul pentru a asigura un nivel consistent de obligare la plată a tuturor utilizatorilor de șosele folosind datele unei Agenții Europene de Recuperare a Datoriilor. Agenția are legături cu autorități străine de înmatriculare a vehiculelor și emite sancțiuni”. – Un purtător de cuvânt de la TfL (Transport for London)
Mii de autovehicule ridicate, sute de șoferi la tribunal
Peste 1.100 de autovehicule au fost reținute de către DVLA de când s-a introdus noua procedură de verificare a mașinilor care au numere de înmatriculare străine și sunt folosite în Marea Britanie. Iar numărul șoferilor depistați că au încălcat legea este și mai mare, ajungând la aproximativ 2.500, conform datelor comunicate pe website-ul DVLA.
Circa 1.300 de deținători de vehicule neînmatriculate în Regatul Unit au fost somați cu citații judecătorești pentru că au refuzat să se supună legilor britanice, se mai susține în același articol. Dintre aceștia, peste 120 au fost condamnați.
Aventuri românești pe șosele englezești
Drumuri cu peripeții, griji și probleme pentru majoritatea românilor care au condus pe străzile din Marea Britanie autoturisme înmatriculate în România. E o adevărată aventură la volan, spun cei care au trecut prin astfel de experiențe după ce au realizat că, de fapt și de drept, e mai mare pacoste să își aducă mașina de acasă, în Anglia.
În timp ce mulți au luat în calcul simplul fapt că volanul de pe dreapta îi va scuti de plata taxelor englezești, la fel de mulți au ajuns la concluzia că șoselele britanice sunt pline, nu de gropi, ci de multe restricții pentru mașinile cu numere de România. Iată mai jos câteva dintre situațiile pe care le-au întâlnit românii la răscruce de drumuri englezești.
 Când NINO contează la volan
Dan Cornel Nistor, un român care locuiește în orașul Burton upon Trent din apropiere de Birmingham, ne-a împărtășit experiența sa în ceea ce privește problemele cu care s-au confruntat românii care au venit în Anglia cu mașini înmatriculate în România.
„La câțiva dintre români le-au ridicat mașinile. Au plătit parcă 260 de lire să le recupereze. Dacă ai NINO, nici nu ai dreptul să circuli cu o mașină înmatriculată în România. Doar dacă nu ai NINO, ai dreptul să conduci 6 luni din cele 12 ale unui an. Dar și atunci trebuie să fie mașina ta personală sau proprietarul mașinii să se afle lângă tine”, a declarat, pentru Diaspora, românul.
„Să lămurim problemele…”
Într-un articol publicat la începutul acestui an pe website-ul Driver and Vehicle Licensing Agency (DVLA) se avertizează că șoferii cărora li s-au ridicat mașinile vor trebui să plătească 360 de lire pentru a-și recupera mașina, după care vor avea la dispoziție 56 de zile pentru a o înregistra. Dacă sunt prinși după perioada de șase luni și încă nu și-au licențiat mașina, autovehiculul poate fi ridicat și sfărâmat. De asemenea, în același articol, se arată că șoferii pot fi obligați să plătească Road Tax (taxa de drum) de la care s-au eschivat. Iar suma ar putea ajunge la câteva sute de lire.
Studenții și cei care lucrează în Marea Britanie
Aceștia pot conduce o mașină, ce nu deține numere de UK, pentru o perioadă mai mare de șase luni, fără să plătească taxe și fără să o înregistreze, numai dacă se aplică toate punctele următoare:
  • este student sau muncitor;
  • în mod normal, trăiește în afara Uniunii Europene;
  • se află în UK pentru o perioadă de studii sau printr-un contract de muncă;
  • mașina este înregistrată în țara natală.
Sunteți rezident în UK? Nu puteți conduce!
Dacă sunteți rezident în Marea Britanie, nu puteți conduce o mașină înregistrată în altă țară. În cazul în care sunteți oprit de un ofițer de poliție care crede că, de fapt, locuiți aici (de exemplu, aveți în portofel permis de conducere britanic sau card bancar emis în UK), acesta are dreptul de a vă confisca mașina, care, ulterior, poate fi distrusă. Acest lucru nu se va întâmpla dacă demonstrați că nu sunteți rezident sau că lucrați într-o altă țară din UE și că ați petrecut mai mult de șase luni (185 de zile) pe an în afara Regatului Unit.
Atenție! Cele menționate mai sus nu înseamnă că dacă sunteți rezident în UK și vreți să vă aduceți mașina înregistrată în altă țară, nu o puteți face. Puteți conduce până la graniță (de exemplu Dover), după care va trebui să folosiți un trailer până în punctul unde puteți face verificarea tehnică (MOT). Unul dintre site-urile guvernului spune că „DVLA vă sfătuiește să transportați mașina pe un trailer din port, decât să o conduceți”.
Puteți circula dacă…
Puteți circula cu o mașină care nu este înregistrată în Marea Britanie și fără să plătiți alte taxe, dacă sunt respectate următoarele condiții:
  • vă aflați în vizită și nu plănuiți să trăiți în UK;
  • folosiți mașina nu mai mult de șase luni, într-o perioadă de douăsprezece luni (o singură vizită sau mai multe vizite a căror ședere acumulată să nu depășească șase luni);
  • mașina este înregistrată, iar taxele sunt plătite în țara natală.
Dacă nu sunteți rezident…
Dacă nu sunteți rezident, puteți conduce o mașină nu mai mult de șase luni (pe an), dar autovehiculul trebuie să dețină MOT (verificare tehnică valabilă), dar și asigurare plătită în țara din care provine mașina. Toate acestea trebuie dovedite în cazul în care vă oprește un ofițer de poliție. De asemenea, trebuie să îi demonstrați și faptul că nu vă aflați cu mașina de mai mult de șase luni în Marea Britanie (de exemplu, trebuie să arătați biletele de feribot sau pe cele de la tunel). Chiar dacă plecați din Marea Britanie, iar mașina rămâne pe teritoriul Regatului, orice zi este calculată și se adaugă perioadei de șase luni. Ieșirile și intrările în țară nu vor reseta perioada de șase luni, decât dacă puteți demonstra că ați venit recent în Marea Britanie. Veți avea nevoie de noi bilete de feribot sau de tunel cu o dată recentă.
Dacă locuiți în oricare altă țară din Uniunea Europeană mai puțin de șase luni de zile și nu ați înregistrat mașina în țara respectivă, nu aveți dreptul legal de a împrumuta sau de a închiria mașina unui rezident al acelei țări. Acesta vă poate conduce mașina numai în prezența dumneavoastră.
Trei căi legale prin care rezidenții din UK pot conduce o mașină înregistrată în altă țară
Pe site-ul guvernului britanic se mai arată că rezidenții din Marea Britanie nu au voie să folosească un autovehicul care nu este înregistrat în Regatul Unit pe șosele britanice. Sunt numai trei posibilități în care un rezident poate conduce complet legal o mașină non-UK:
  1. Dacă mașina nu este a dumneavoastră, proprietarul mașinii nu este rezident al Marii Britanii și se află cu dumneavoastră în mașină.
  2. Dacă mașina aparține unei companii europene și dumneavoastră lucrați pentru acea companie.
  3. Dacă mașina este închiriată, de exemplu, din Franța.
Restul sunt povești…
Dan Nistor, un român stabilit în Marea Britanie, ne explică. „Să lămurim problemele… Poți conduce în Regatul Unit o mașină înmatriculată în România timp de șase luni dintr-un interval de douăsprezece luni doar într-una din următoarele situații:
  1. Nu ești rezident în Marea Britanie, adică nu ai un NATIONAL INSURANCE NUMBER (NINO). În astfel de situații, ești tratat ca un vizitator pe teritoriul britanic. Dacă ai NINO și ești verificat, mașina îți poate fi ridicată imediat de cei de la DVLA. Precizez că nu poliția se ocupă de acest lucru, ci cei de la autoritatea care eliberează permisele auto DVLA. Aceștia justifică astfel de măsuri spunând că nu este posibil să trăiești legal în această țară, dar, în același timp, să plătești taxe pentru autoturismul pe care îl conduci pe străzile din Marea Britanie doar în țara natală ori în vreun alt stat.
  2. Mașina pe care o conduci este pe numele tău. Dacă te afli la volanul unui autoturism neînmatriculat în Marea Britanie și care mai este și pe numele altcuiva, atunci proprietarul mașinii trebuie să se afle obligatoriu lângă șofer în momentul unui control. În caz contrar, iar se ajunge la confiscarea autovehiculului.
  3. Ești student. Studenții care stau în Marea Britanie în perioada studiilor pot conduce o mașină înmatriculată într-o altă țară, însă doar în limita termenului reglementat la maxim șase din douăsprezece luni calendaristice.
Acestea sunt cazurile admise și în care trebuie să vă încadrați atunci când conduceți în Regatul Unit un autoturism înmatriculat în România. Restul sunt povești… O zi plăcută și multă sănătate tuturor românilor din Marea Britanie!”, spune românul.
Alte povești cu volan pe stânga
Viorica, o româncă stabilită în Regat, și-a povestit și ea experiența prin care a trecut cu mașina adusă din România.
„Marea Britanie este o țară de hoți. Eu am adus din România un ix35 (Hyunday model ix35 – n.r.) nou, cu 0 km la bord. Dacă o luam din Anglia, mă costa 29.000 de lire sterline, iar în România am dat pe ea 30.000 de euro. Am economisit, totuși, niște bani. Și am venit cu ea aici în UK, chiar dacă are volan pe stânga. Și am sunat la HMRC, că am înțeles că dacă aduci o mașină în această țară, este ca și când o imporți și trebuie să anunți, să verifice dacă ai taxe neplătite. Mi-au cerut factura eliberată atunci când am cumpărat autoturismul. Și le-am trimis-o pe e-mail. Și mi-au cerut să plătesc TVA, au spus că nu l-aș fi plătit. Au calculat că m-ar fi costat mașina 37.000 de lire sterline. I-am sunat și m-am certat cu ei. Le-am spus că niciun dealer de mașini nu îți vinde o mașină, dacă nu plătești TVA. Le-am explicat că nu scrie VAT ca în Marea Britanie, ci TVA. Au verificat din nou și și-au dat seama că este greșeala lor. Acum aștept un e-mail de la ei, dar nu știu ce se va întâmpla și cât voi avea de plătit. Mai trebuie încă să trimit actele mașinii și la DVLA pentru ca să primesc V5 (cartea de identitate a vehiculului în Marea Britanie)…”, povestește supărată Viorica.
Un alt român, o altă experiență
„Pe mine m-au oprit și mi-au zis să nu mai circul cu mașina, chiar dacă nu am încă șase luni”, spune Marian.
„Am auzit mulți români cărora le-au luat mașinile pe platformă. Ei ce fac? Ies din UK, se duc în Franța, dar nu realizează că atunci când ies pe la Dover, li se scanează mașina. Foarte mulți nu au habar că numerele mașinii sunt scanate. Cei de la vamă știu tot. Au fost cazuri când le-au confiscat mașinile. Mai nou, au început să se facă filtre destul de des. Acum care scapă, scapă! Mai spune câte o poveste, dar mai depinde și de agentul care te oprește. Unii sunt mai permisivi și îți mai dau un timp ca să intri în legalitate. Polițiștii sunt maleabili, noi, românii, suntem mai răi. Agenții oferă un timp în care trebuie să scoți mașina din țară sau îți oferă posibilitatea să o înscrii cu numere britanice. Însă tot românii sunt șmecheri. Am auzit că mulți își cumpără mașini din Spania, din Portugalia sau din Franța și circulă cu ele aici în UK. Ei, români, circulă în UK cu mașini înmatriculate în alte țări. Vă dați seama ce îmbârligătură și ce haos?”, a povestit, pentru Diaspora, Ionuț, un român stabilit în Regat.
Autori articol: Marcel Istrate, Oana Padureanu

Postări populare de pe acest blog

Vrei sa lucrezi pentru Masaroli? Citește mai întâi sa te angajezi și apoi mai gândește-te!

Fostul Eurotrasporti actualul Mesaroli. După o perioadă lungă în care am lucrat la o altă firmă italiană pe 2100€ lejer ma mâncat ca pe maimuță să merg la 2700€ pe lună ,am primit o recomandare de la un coleg să mă angajez la Mesaroli că se plătește mai bine și camioanele sunt bune din punct de vedere tehnic și igienic, într-adevăr nimic de reproșat! Am discutat la telefon cu Zjeliko salariul și perioada de lucru , am întrebat dacă se lucrează la program, dacă sunt probleme cu plățile pentru parcări având în vedere că se lucrează 90% pe Anglia, a răspuns pozitiv la toate întrebările mele, am plecat plecat liniștit se acasă către Verona bineînțeles drumul plătit de mine că la angajare nu decontează. Prima zi la firmă am fost testat de un angajat ce se ocupă de parcul de camioane pe nume Dusan. Am condus pe străzile din Trevenzuolo, am băgat la rampă, am cuplat/decupat , am învățat cum se lucrează cu FlottaWeb-ul, am arătat de ce sunt în stare , mi-a explicat să merg cât mai eco

Motivatie, idealuri si conceptii fundamentale de viata!

Piramida nevoilor umane – de Abraham Maslow Succesul se invata! – capitolul unsprezece Motivatie, idealuri si conceptii fundamentale de viata! MOTTO: “ O motivatie corecta este mai puternica decat forta! “ I.    Oamenii sunt fiinte deosebit de complexe, imposibil de redus la formule astrologice, gematrice sau de alt fel. Daca-i studiem, nu se poate sa nu ne mire marea varietate de raspunsuri ale acestora la diversi stimuli materiali sau spirituali. De exemplu, o fata frumoasa care trece pe strada determina un baiat sa intoarca capul dupa ea. De ce? In acelasi timp, un altul trece pe langa ea total nepasator. De ce? Si un alt exemplu.Un om ofera o suma de bani la doi adolescenti, sa-i taie o gramada de lemne. Unul ridica din umeri si pleaca. Celalalt executa incantat sarcina. De ce aceasta deosebire? Motivatia ne raspunde la astfel de intrebari, fapt pentru care a intrat in limbajul uzual, sub diferite forme: Ce motiv a avut sa faca cutare lucru? De ce nu

Italia: salariile neplătite și modalitățile de recuperare a banilor datorați de către angajator

Am văzut și auzit cu toții, din păcate, de când suntem în Italia, multe cazuri de neplată a salariului. Ceea ce nu am văzut, sau, nu ni s-a adus la cunoștință multora dintre noi, este modalitatea de a recupera salariile neplătite și pașii de urmat în aceste cazuri, mulți renunțând sau pierzând chiar și mii de euro, neștiind ce se poate face sau fiind foarte pesimiști în această privință. ATENȚIE: Dacă nu se ia nici o măsură pentru a recupera salariile datorate de angajator în timp de 5 ani, datoria se prescrie, angajatul sau fostul angajat nemaiavând dreptul sau posibilitatea de a recupera banii. În primul rând, în caz de întârziere a plății salariului,  angajatul trebuie să refuze semnarea oricărui document sau ”busta paga”  care ar putea confirma plata salariului neprimit de la angajator. În alternativă, pentru a obține o probă validă că salariul nu a fost plătit, e de ajuns să scrieți pe ”busta paga” următoarele cuvinte:  ”per ricevuta e presa visione”  și să vă puneți semnătu