In fiecare an, pe data de 8 noiembrie, Biserica cinsteste Soborul Sfintilor Mihail si Gavriil
si a tuturor Puterilor ceresti celor fara de trupuri. Deci, pe 8
noiembrie nu ii praznuim doar pe Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil,
ci pe toate cetele ingeresti care nu s-au despartit de Dumnezeu.
Lumea ingereasca a fost creata de Dumnezeu din nimic, nu din ceva preexistent si nici din fiinta Sa. Referatul biblic despre creatie nu vorbeste in mod precis despre crearea ingerilor. Sfintii Parinti afirma ca la creatie nu se vorbeste explicit despre ingeri din doua motive: evreii, inclinati spre idolatrie, ar fi cazut usor in ratacirea idolatra a popoarelor vecine si ca in cartea Facerii se urmareste numai infatisarea inceputului lumii vazute.
Lumea ingereasca a fost creata de Dumnezeu din nimic, nu din ceva preexistent si nici din fiinta Sa. Referatul biblic despre creatie nu vorbeste in mod precis despre crearea ingerilor. Sfintii Parinti afirma ca la creatie nu se vorbeste explicit despre ingeri din doua motive: evreii, inclinati spre idolatrie, ar fi cazut usor in ratacirea idolatra a popoarelor vecine si ca in cartea Facerii se urmareste numai infatisarea inceputului lumii vazute.
In ceea
ce priveste ierarhia ingereasca, Dionisie Areopagitul vede cetele
ingeresti in numar de noua, asezate in cate trei grupuri suprapuse:
Serafimi, Heruvimi, Scaune; Domnii, Puteri, Stapanii; Incepatorii,
Arhangheli, Ingeri. Biserica si-a dat consimtamantul asupra acestei
ierarhii prin introducerea ei in pictura bisericeasca.
Pentru
ca ingerii sunt netrupesti, la ei nu se poate vorbi de sex si nici de o
transplantare a speciei (Fac 6,2), deci, ei nu se casatoresc, nu se
inmultesc (Matei 22,30) si nici nu mor (Luca 20, 35-36). Ingerii isi
transmit unii altora propriile lor ganduri si hotarari fara sa rosteasca
cuvinte. Insa, pentru indeplinirea slujbei lor, pot lua infatisare
omeneasca (II Reg 6,17), pot sa vorbeasca, sa manance, sa apara
imbracati si uneori purtand aripi (Fac. 32,25; Luca 24, 4; Matei 28,3;
Apoc 14,6).
Lucrarea principala a ingerilor este aceea de a-l intari si sustine pe om in a transfigura lumea.
Sarbatoarea Soborul Sfintilor Mihail si Gavriil
Aceasta sarbatoare a fost la origine o simpla aniversare anuala a sfintirii unei biserici a Sfantului Arhanghel Mihail,
ridicata la termele lui Arcadius din Constantinopol. Astfel, ea apare
in cele mai vechi sinaxare ca fiind o sarbatoare numai a Arhanghelului
Mihail. Mai tarziu ea a devenit o sarbatoare comuna a tuturor Sfintilor
Ingeri.
In
Mineiele ortodoxe intalnim alte patru zile liturgice consacrate
pomenirii Sfintilor Arhangheli sau unor minuni facute prin puterea lor:
- Pe 6 septembrie, se savarseste pomenirea unei minuni facute de Sf. Arhanghel Mihail, la Chones, in Colosse din Frigia;
- Pe 26 martie, a doua zi dupa praznicul Buneivestiri, praznuim Soborul (Adunarea) mai-marelui voievod Gavriil;
- Pe 13 iulie, praznuim al doilea Sobor al Arhanghelului Gavriil, care este la origine ziua sfintirii unei biserici vestite a Sfantului Arhanghel Gavriil;
-
Serbarea Arhanghelului Gavriil din Adin, in ziua de 11 iunie (fara
slujba), cand se comemoreaza aparitia acestui sfant Arhanghel la o
chilie din Sf. Munte (Adin), unde el ar fi invatat pe un calugar sa
cante pentru prima oara partea de la inceput a Axionului Sfintei Fecioare
: Axion esti, adica : Cuvine-se cu adevarat... ; faptul s-ar fi
intamplat prin sec. X, iar serbarea a ramas pana azi limitata la
manastirile atonite.
Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil
Sfantul Arhanghel Mihail
In
limba ebraica, numele sau inseamna "Cine este ca Dumnezeu?". El este cel
care "striga": "Sa luam aminte, noi, care suntem fapturi, ce a patimit
Lucifer, cel care era cu noi: cel ce era lumina, acum intuneric s-a
facut. Ca cine este ca Dumnezeu?", si asa s-a intocmit soborul, adica
adunarea si unirea tuturor ingerilor. Pe seama sa se pune si calauzirea
lui Lot si a familiei acestuia la iesirea din Sodoma, precum si
protectia speciala a poporului lui Israel.
Ii scoate din cuptor pe cei trei tineri din Babilon, il sprijina in
lupta pe Ghedeon, il mustra pe vrajitorul Valaam si il elibereaza din
inchisoare pe Sfantul Apostol Petru. Conform Scripturii, toti mortii
vor iesi din morminte la glasul trambitei Sfantului Arhanghel Mihail.
Sfantul Arhanghel Gavriil
In
limba ebraica, Gavriil inseamna "barbat-Dumnezeu". Numele sau contine
concentrat vestea ca Dumnezeu Se va face barbat, ca va asuma firea
omeneasca. Vesteste Sfintilor Parintilor Ioachim si Ana nasterea Maicii
Domnului, ii descopera lui Zaharia nasterea Inaintemergatorului.
Pastorilor le arata ca li S-a nascut Prunc, pe Iosif, logodnicul Mariei,
il intareste ca sa nu se indoiasca de nimic, calauzeste Sfanta Familie
in Egipt si aduce femeilor mironosite vestea Invierii Domnului.
Ceata ingereasca inferioara se arata luminatoare celei superioare
Ceata ingereasca inferioara se arata luminatoare celei superioare
Parintele
Dumitru Staniloae marturiseste pe baza sfintelor noastre predanii, ca
Arhanghelul Gavriil este singurul caruia i s-a descoperit misterul
intruparii Fiului lui Dumnezeu. Astfel, desi nu face parte din ceata
ingerilor aflata in prima triada si nemijlocit langa Dumnezeu, se face
luminator al acesteia. Ii invata pe cei ce ii sunt superiori sa "ridice
portile vesnice", ca Cel ce S-a imbracat in trup pentru negraita iubire
de oameni, sa urce si sa stea mai presus de toata Incepatoria si
Puterea. Cele mici sunt facute mari prin har. Aceasta o spune si
Sfantul Apostol Pavel: "Acum, zice, s-a facut cunoscuta prin Biserica,
Incepatoriilor si Stapaniilor, intelepciunea cea de multe feluri a lui
Dumnezeu" (Ef. 3, 10).
Ziua din saptamana consacrata ingerilor este lunea. La multi ani celor ce poarta numele Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil