PARTEA B.
Instruiti si educati angajatii in stilul propriu!
Fiecare patron are propriul stil de organizare, conducere si control, pe care angajatii trebuie sa-l accepte ori sa paraseasca firma. Ce spuneti de aceasta regula? E foarte normala, deoarece patronul e unul singur si angajatii mai multi, astfel ca liderul nu-si poate adapta stilul de munca la personalitatea fiecaruia. In al doilea rand, cel care plateste munca are dreptul de a impune conditiile in care aceasta se presteaza. Cui nu-i convine sa nu se angajeze ori, daca s-a angajat deja, sa plece!
Nu renuntati niciodata la stilul propriu, dupa ce l-ati format si verificat in practica, deoarece n-ati mai fi patron ci o jucarie in mainile unor angajati sau angajate!
Foarte probabil v-ati intrebat de ce trebuie sa educati angajatii, daca aveti aceasta competenta, daca este rentabil asa ceva etc. Prin educatie intelegem activitatea de slefuire a personalitatii angajatului, de formare a unor conceptii corecte de viata si munca, intre care ne intereseaza: conceptii de viata compatibile cu ale patronului, stil de munca compatibil (sa nu fiti in vesnica dizarmonie), seriozitate in munca, devotament fata de firma, mandria de a lucra la firma respectiva (blazonul), cinste, corectitudine, spirit de echipa, lipsa unor tare de caracter (linguseala, barfa, pizma, “lucratura”), dragoste de meserie, etc.
De ce sunt necesare toate acestea? In primul rand deoarece veti angaja personal tanar, needucat sau persoane cu educatie deformata de mentalitatile socialiste. In al doilea rand, aceste trasaturi de personalitate asigura eficienta in munca angajatilor, dar si a patronului. Cheltuiti o singura data timp, bani si energie psihica pentru a forma angajatii asa cum ii vreti dumneavoastra, nu cum vor ei ! In acest scop, puteti angaja un specialist sau puteti actiona pe cont propriu, astfel:
1. Informati angajatii despre pretentiile de atitudine si comportament pe care le aveti! Verificati prin intrebari daca au inteles bine ce doriti de la ei!
2. Urmariti in activitatea zilnica modul in care angajatii va respecta regulile impuse si faceti corecturile de rigoare! De exemplu, daca aveti un stil de comunicare direct, scurt si concis, cerand si de la angajati acelasi lucru, nu permiteti nici unui angajat sa povesteasca cate in Luna si-n stele, pentru a va informa cu o chestiune minora! Atrageti-i atentia ca timpul costa bani, determinati-l sa descopere ca poate sintetiza intr-o informare de cateva minute ceea ce el povestea in jumatate de ora! Cunosc pe cineva care are o mare experienta in determinarea ” folkloristilor ” cronofagi sa sintetizeze ce au de spus ori sa recunoasca faptul ca nu au nimic important de comunicat.
3. Nu acceptati niciodata incalcari ale ordinii interne stabilite, deoarece intreaga disciplina din firma s-ar duce de rapa! Fiecare angajat trebuie sa inteleaga ca se comporta cum a stabilit patronul ori pleaca! De indata ce ati permis unui angajat sa incalce regulile stabilite, le vor incalca toti, incat va veti trezi in fata unui haos!
4. Nu incurajati, nu permiteti si nu acceptati barfa, delatiunea, linguseala, laudarosenia, periuta, lichelismul, carierismul, oportunismul si alte manifestari negative de personalitate, la nici un angajat! Aceasta inseamna dezvoltarea ingerilor negri din agajati, munca in atmosfera negativista, compromisuri morale intre dumneavoastra si angajati, scaderea autoritatii dumneavoastra si a respectului derivat din ea, prabusirea disciplinei, haos. Indepartati din firma astfel de persoane, caci va produc numai rau! Intronati in firma o atmosfera de munca cinstita, de rezultat, cu excluderea oricaror manifestari negativiste! Apropiati de dumneavoastra adevaratele valori umane, chiar daca sunt personalitati mai puternice, mai directe, care nu se sfiesc sa va contrazica! Bunul mers al firmei nu este asigurat de yes-men, de cei care nu va contrazic niciodata si dau din coada ca niste catei, ci de angajati cu idei, solutii si propuneri de perfectionare a muncii. Oricat ati fi de pregatit, nu le puteti cunoaste si imagina pe toate, asa ca trebuie sa exploatati inteligenta, imaginatia si pregatirea angajatilor.
5. Nu faceti compromisuri cu angajatii, nu va lasati atrasi in actiuni imorale sau ilegale de catre unul sau altul (alta)! Apreciati fiecare angajat dupa competenta, comportament, fapte si rezultatele lor, nu dupa ochii frumosi (ah, angajatele cu picioare lungi!), dupa gradul de rudenie, dupa turnatorii si linguseli! Nu uitati ca eficienta firmei depinde de cei care gandesc corect si muncesc temeinic iar veniturile dumneavoastra depind de eficienta (deci, de cei care fac)! Aveti tot interesul sa-i promovati pe cei mai buni, nu ca in socialism, cand puteati folosi criteriile injuste amintite, deoarece ii platea statul. De indata ce ati acceptat un compromis ori v-ati angajat intr-o activitate imorala sau ilegala, ati pierdut autoritatea perfecta de care trebuie sa va bucurati mereu in fata angajatilor. Un patron fara autoritate e egal cu zero (va pagubi pana ce va ramane falit).
6. Cel mai important scop de urmarit in educatie este formarea la angajati a ordinii de gandire, imaginatie, vorbire si actiune, prin care se elimina timpii morti, se asigura eficienta sporita, se obtin solutii realiste de actiune si alte efecte pozitive analizate in lectiile anterioare. Daca sunteti un patron modern, destupat la cap, puneti fiecare angajat sa studieze lucrari pe tema ” Ganditi corect! “( daca o sa fie cazul am sa scriu si pe aceasta tema ) cu scopul de a le forma o gandire realista, logica, pragmatica si pozitiva! Dupa aceasta, verificati ce au inteles, ce au insusit si au pus in practica, cum si-au perfectionat gandirea, imaginatia, stilul de expunere si activitate! Cu siguranta, veti constata mutatii pozitive, favorabile unei comunicari rapide, clare si concise. In al doilea rand, veti constata cresterea gradului de implicare a angajatilor si rezolvarea sarcinilor, deoarece cu cat un om gandeste mai corect, intelege mai bine necesitatea unei munci de calitate. Desigur, organizarea corecta a gandirii (din care deriva ordinea de vorbire si actiune) presupune din partea dumneavoastra o ordine proprie foarte buna, rabdare, munca efectiva intre angajati, demonstratii practice si explicatii convingatoare, verificari periodice, in procesul muncii, asupra modului in care angajatii au receptionat mesajele dumneavoastra educative, menite sa le formeze un stil de gandire apropiat de al dumneavoastra.
Desigur, nu veti lucra la fel de mult cu fiecare angajat, pentru a-i forma un stil de gandire si munca compatibil cu al dumneavoastra. Primii care trebuie slefuiti sunt ajutoarele dumneavoastra personale care lucreaza in majoritatea timpului cu dumneavoastra (secretara, loctiitorii, sefii imediat inferiori in ierarhie). La randul lor, ei vor impune in nivelele ierarhice inferioare stilul cu care-i educati. Alaturi de realism, pragmatism, logica si bun simt, nu uitati sa impuneti spirit analitico-sintetic, eficienta in munca, concretete, spirit de economie, ratiune si eliminarea generalizarilor gresite, atat de des folosite de romani!
7. Un alt scop important urmarit in educatia angajatilor este dezvoltarea atasamentului fata de firma si patron, a mandriei ca lucreaza in firma respectiva, a simtului datoriei si a dorintei de a munci intreaga viata in firma dumneavoastra. E un obiectiv ambitios, nu-i asa? Foarte ambitios, in conditiile de azi, in care majoritatea angajatilor au inca mentalitati de lefegii, de adepti ai dictonului N-am venit sa ma spetesc, ci sa castig niste bani. Putine firme se bucura de prestigiu si au reusit sa imprime angajatilor cateva din trasaturile enumerate mai sus (cel putin dorinta sa munceasca serios).
Cea mai potrivita metoda de a dezvolta loialitatea si mandria angajatilor este sa-i faceti solidari cu firma si patronul, prin metode de cointeresare, cum ar fi: atribuirea de actiuni ca premiu pentru cei mai merituosi ori contra plata, pentru toti cei care doresc; plata unor salarii proportionale cu veniturile firmei si suportarea pagubelor de catre cei efectiv vinovati; premii pentru depasirea veniturilor (vanzarilor , productiei, etc); recompensarea celor care ofera solutii de crestere a rentabilitatii cu cota parte din castigurile realizate; oferirea unor avantaje pe care alte firme nu le mai ofera: masa gratuita ori, cel putin, o gustare; autoturism si telefon mobil de serviciu, bilete de odihna si tratament; plata transportului in comun, cadouri periodice pentru copii; cresa ori gradinita pe langa firma in care lucreaza multe femei; posibilitatea de a cumpara pe credit, la un pret mai scazut, produsele firmei etc.
Toate masurile luate de patron trebuie sa vizeze dezvoltarea in angajati a sentimentului de siguranta economica care sa-i “lege” de firma. Nici un angajat serios nu va da cu piciorul la avantaje, spre a se angaja la o firma riscanta. Acest sentiment, goana dupa siguranta economica oferita de firmele de prestigiu, a inceput sa functioneze si in Romania, odata cu slabirea goanei dupa locuri de munca sigure in sistemul bugetar, astfel ca dumneavoastra va impuneti pe un teren deja pregatit. In anii de tranzitie, romanii s-au cam saturat de aventuri economice si insecuritate, astfel ca tanjesc in proportii de masa la locuri de munca sigure, platite bine, chiar daca in schimbul unor obligatii de munca sporite.
8. In relatiile cu angajatii, puteti folosi un stil sever, daca asa va este firea, dar cel mai bun stil pentru angrenarea oamenilor in munca de calitate este cel direct, omenos, spontan, deschis catre dialog, apropiat de oameni, folosind un limbaj simplu, pe intelesul tuturor. Puteti da ordine pe un ton imperativ (doar sunteti stapan, nu?), dar nu aveti voie sa jigniti, sa insultati, sa amenintati, sa terorizati, ori sa ingroziti angajatii. Chiar daca ei va accepta un astfel de stil, e in interesul dumneavoastra sa nu-l adoptati, deoarece oamenii ingroziti, terorizati, insultati etc. nu lucreaza cu eficienta, fac greseli din cauza emotiei si fricii si nu gandesc creator, astfel ca veti pagubi.
Fiecare om, chiar si cel mai modest, este o personalitate cu sensibilitatile proprii, pe care trebuie sa le cunoasteti si sa evitati a le atinge. Nu calcati pe bataturi pe nimeni, deoarece angajatul s-ar putea sa nu reactioneze direct, dar sa va produca pagube din razbunare! In plus, ce fel de patron modern ati fi, daca ati lucra ca un vechil de pe plantatiile americane? Sau, si mai rau, ce faceti daca un angajat este mai nervos si mai violent decat dumneavoastra, lasa deoparte orice retinere si va aplica o corectie in fata colectivului de munca, cu orice risc? Autoritatea dumneavoastra de patron superior s-a dus de rapa.
Concluzia? Conduceti cu creierul, nu cu bata si picioarele! Nu intrati cu cizmele in sufletele angajatilor, caci aveti numai de pierdut!
9. Oamenii nu sunt perfecti, dar sunt perfectibili in proportie de masa. Ca atare, straduiti-va sa treziti ingerii albi din ei, sa le dezvoltati cele mai frumoase trasaturi de personalitate, incat sa inchegati un colectiv de munca capabil sa reziste la orice efort, la orice esec, la orice incercare! E bine ca oamenii sa va considere zeu, dar si mai bine sa va considere om de omenie, intelept, unul de-al lor, primul din colectiv. Daca veti exploata trasaturile negative din angajati, cum procedau multi sefi din socialism, veti fi inghitit de balaurul pe care il declansati. Stiti care era mentalitatea sefilor socialisti cu capete cubice? Promovau incompetentii sa conduca oamenii mai bine pregatiti, pe motiv ca erau mai ai dracului, mai severi, mai loiali sefului care i-a promovat si mai siguri de condus. Prin acest procedeu, in ultima faza a socialismului, s-a ajuns ca romanii sa fie condusi de ierarhii de incompetenti, care ordonau aiurea si nu puteau spune Faceti ca mine! Comportati-ca ca mine! (nu erau modele). Socialismul romanesc nu a fost distrus de straini, ci de promovarea non-valorilor, a celor mai rai sufleteste, mai incompetenti, mai lasi. Nu repetati greselile sefilor socialisti! Treziti supraoamenii din angajatii dumneavoastra, reprimand orice manifestare a ingerilor negri! Folositi si speranta! Pe aceasta tema, vom discuta in capitolul Conduceti stiintific angajatii!
A doua latura a problemei noastre, instruirea angajatilor, presupune imbunatatirea continua a nivelului profesional al acestora, cu scopul de a obtine eficienta sporita in activitatea firmei (stiinta este o forta de productie transformabila in bani).
Suntem interesati de nivelul de pregatire al angajatilor, motiv pentru care ii verificam la angajare, dar actiunea noastra nu trebuie sa se opreasca aici. Stiinta este in continua evolutie, mai ales in unele domenii (cibernetica, automatica, relatii publice, comunicatii etc), astfel ca noi si angajatii firmei trebuie sa tinem pasul cu ea, obtinand succese ori sa ramanem in urma, cu toate consecintele negative ce decurg din aceasta situatie. Avem tot interesul sa fim mereu la zi cu progresele stiintifice, sa instruim angajatii cu cele mai moderne mijloace si metode de obtinere a succesului in domeniul propriu de activitate, precum si cu reguli speciale de succes (arta succesului, teorie si practica generala, de tipul acestor articole sau unor carti).
In probleme de instruire, situatia pare ceva mai clara: ridicam mereu competenta profesionala a angajatilor, o verificam zilnic in procesul muncii sau, daca avem o firma mare, periodic, prin examene speciale. Daca avem o firma mica, ne ocupam personal de instruire. Daca firma e mai mare, delegam cea mai competenta persoana (unul din ajutoarele noastre) sa pregateasca personalul implicat direct in activitatea de baza a firmei (cea mai importanta activitate, deoarece din ea castigam banii). Mai trebuie sa va spun sa nu aveti nici o mila fata de angajatii incompetenti si delasatori, care, dupa ce ca nu cunosc, nici nu invata? Ati descoperit si dumneavoastra ca nu puteti plati pe cineva numai pentru ca exista. Noi, intreprinzatorii, platim angajatii pentru ce fac, cum fac (calitatea), cat fac (cantitatea), cu ce risc lucreaza, cata pregatire au pentru a lucra etc.
Nici o mila fata de puturosi si incompetenti! In strada cu ei, sa afle prin foame valoarea invataturii stiintifice si a muncii!
Sfarsitul partii a cincea!
Va urez sanatate, succese, pace in suflet si lumina in minti (creiere)!